Vikten av Hälsan

Då var det dags igen, för Fröken Loo´s kylskåps race, fick ett sms av Putte då jag satt på tåget hem, ”Kylskåpet är nästan tomt, vi måste handla”… Självklart var det inte tomt, förutom grönsaks o frukt delen. Han har ju varit i Stockholm hela veckan och utbildat sig till coach, så jag har ju verkligen löpt amok och använt varje grönsak och trollat med. Så sagt och gjort, vi begav oss till affärn bara jag kommit hem. Vilket resulterade i, ja ni kan ju se själva på bilden.

Så imorgon då han beger sig mot fotbollsmatch blir det köksröj i köket, inför kommande vecka, då jobb och träningar avlöser varandra. Så förberedelser inför veckan med lite olika sallader och dyl. Smootihsar som mellanmål. Sådant som klarar sig i kylen. Planering är ju som sagt A och O för att få vardagen att fungera med bra mat, det kan ta tid att komma in i det men bara man gör det så är det så skönt. När man ändå är i gång i köket är det lika bra att röja ordentligt, istället för att dra fram flera gånger, och diska flera gånger.

Blir pyssel med matkassar i veckan igen, tolv recept ska skrivas i ordning och en och annan brunch, får se hur det blir denna gång. Träffade ju Maggan från Ekonära Hälsingland idag på mässan, pratade lite om innehållet i kassen och vi ska försöka få ordentligt snurr på det, sen får vi se vad det leder till. Lite andra planer, drömmar och funderingar delades, och igår var det ett spännande möte, jag får verkligen se vart det leder, idéer sattes ordentligt i gungning och startskottet för ännu ett projekt i Fröken Loo´s huvud var på väg att avfyras. Otroligt, jag får se vart det leder, jag kan inte hoppas för mycket än, jag vågar inte. Orkar inte bli besviken igen, det gör för ont varje gång.

Men fick några ord på vägen från min mamma idag, och det är var väl sanna ord…

Jag har ju drömmar, visioner och tankar om framtiden, jag vill nå ut till människorna med det jag står för, dela mina erfarenheter från min livsresa, dela kunskapen jag skaffat mig, och dela kunskapen från de i mitt nätverk. Samla alla på en och samma plats, med massage, träning, inre ro och själslig hälsa, allt går ju ett samspel i kroppen. En stressad kropp blir i ännu högre grad utsatt för fria radikaler, och behöver skydda med en bra kost, men även med avslappning och rörelse i den förmåga som personen klarar av just för stunden, och sedan öka successivt, Rom byggdes inte på en dag, och att förändra en livsstil går inte heller på en dag, utan det krävs tid, och hjälp, inspiration, motivation. Och i mina drömmar så kan jag leda folk in på rätt väg i livet, på olika sätt. Orden är under min makt… sägs det.

Cancerföreningen Gävleborg, Kanske står jag där, framför dem, och pratar om antioxidanter, granatäpplen och lite inspiration och glädje i köket, samtidigt som Michelle lär dem leva i nuet, finna lugnet och slappna av. Tråden slängdes ut idag och jag får se vad som sker, kanske ett frö är sått, som kan växa till ett stort träd…

För Fröken Loo ger inte upp, jag krigar vidare mot en bättre folkhälsa, åtminstone i drömmarna.

 

Jag hittade den igen idag då vi handlade, den nya frukostflingan jag undersökte tidigare i veckan, men Kellogs har inte lagt ut någon produktbild på hemsidan än, men Kellogs var det varje fall. Men vill ni ha chrunch i er morgon yoghurt, gör en egen istället…

Här doftar det kanel och kardemumma just nu, och dessutom blev det ett surdegsbröd med morötter och frön bakat nu ikväll, så härliga dofter blandas här just nu.

Kommentera

Etikettmoln

