Vikten av Hälsan

Det går inte att komma in i butikerna nu, i dessa tider kring påsk, man blir överfallen av kaniner i choklad, ägg i läskiga färger, skumma harar. 17 KG godis/person och år, och bara i påsk säljs det lika mycket godis som tre stycken kaknästorn, (tornet är 155 meter).

Var lite prat mellan Tilde de Paula och Kristin Kaspersen om hur man skulle förhålla sig till godis till barnen under helgen, Tildes barn tyckte det mysigt med gurka och morötter att gnaga på, och Kristin tyckte man kunde lägga fotbollskort eller dylikt i äggen, för att fylla ut.

 

Jag själv vet att mina syskonbarn får godis i mängder i påsk, och tillslut hamnar det i skafferiet och åker in och ut, sen blir det en massa som de inte äter och tycker om, och de lessnar på skumharar och chokladägg. Så jag har köpt en kokbok med lite tillhörande ingredienser till de minsta töserna, och de äldsta grabbarna får ett sällskapsspel. Sådant som håller lite längre än godis.

Dessutom, påsarna som man ska plocka detta påskgodis är än större än vad de brukar vara. Det ligger till och med plastpåsar där, i storlek med en systembolagspåse. Förstå och fylla en sådan, ja äggen är ju hur stora som helst med, men i dem får man ner mycket annat än bara godis med.

Köpte en liten påskpresent till Putte idag med, en påse blandade naturella nötter, sedan ska jag köpa granatäpple, ananas, mango, passionsfrukt tänkte jag, dessutom en stor burk kesella. Toppar med en stor flaska äppelmust. Påskgodis alá Fröken Loo.

Våren är ju på väg, och sommaren, tid för lättare och fräschare mat. Påskmat, ungefär som julmat, i massor, som åker in och ut. Satsa på en bättre huvudrätt istället, kanske en liten förrätt. Men ingen buffé. Jag själv kommer servera lax på påskafton, som får smak av lime, ingefära och lite chili. Till det kommer det bli lite olika sorters sallader. Rotfruktstiden får vara över en stund, i alla fall det rustika, nu vill jag ha lätta och fräscha sallader på bordet, men i samma variation som alltid.

Avokado med rödlök, mangold, rostade frön och lätt ångad sparris

Rädisor, ruccola, melon, basilika

Hyvlad rättika, morot, skivat äpple, vinäger, persilja

Champinjoner, salladslök, suger snaps

Den svenska gurkan har ju kommit, lite dyr och växthusodlat, men oj så smakrik om man jämför med den importerade spanska/holländska. Så nu blir det;

Linsgroddar med gurka, paprika, vitlök

Lätt, somrigt, sådant som kan stå i kylen två dagar, bara fylla på med lite protein och kanske någon pasta, bulgur, dinkel eller vad man önskar.

Något att tänka på inför sommarens grillfester, som kan bli en orige av konstiga tillsatser och ”dolt” socker. Färdig kryddat kött, burk såser, potatissallader som är fabrikstillagade. Marinader i påse. Potatisgratänger från kyldisken. Vad finns bakom dessa innehållsförteckningar? Och hur kan man göra det bättre själv?

Intresserad av att veta? En föreläsning i ämnet ligger på lut, så att försöka komma ut med den, blir nästa steg, hur man nu ska lyckas med det. Men Krigarhjärtat kämpar vidare, för jag står här med erfarenhet och kunskap som jag vill dela med mig av.

Mötte en tjej idag, vi har mötts förr, på helt annat plan, nu möttes vi igen, vi strävar mot samma mål. Delade många tankar. Och hon sa något som jag tänkt på så länge; ”En Hälsingegård, vid vattnet, vore väl det optimala för Er”… Mig och Putte, vårat hälsohem, läger, camp, vad man ska kalla det. Når vi dit någon gång, det förblir nog en gemensam dröm.

Om en vecka vid denna tid, är i alla fall ett äventyr över, jag får se vart det bär av men mitt hjärta ser fram emot vad som komma skall, och vilka dörrar som öppnas och stängs. Kanske är det början på ännu en resa, eller ett stort avslut på den jag är på just nu.

Kommentera

Etikettmoln

