Vikten av Hälsan

Jag trodde inte, i min vildaste fantasi. Jag trodde det var bara i fryst kyckling som man blev lurad som konsument, lätt att ”möra” med vatten, salt och i vissa fall både socker och stabiliseringsmedel.

Men en upptäckt i kyldisken då jag handlade imorse, Guldfågelns färska kycklingfilé var inte bättre än den frysta, besprutad med både vatten, salt och socker. De ligger där i sina ”fina” förpackningar, bredvid låg faktiskt Willys egna, utan vatten, salt och socker. Ren kyckling. Ja, Eldorados låg där men den var i samma klass som Guldfågelns, det som skilde var priset. Behöver jag skriva vem som var dyrast av Eldorados och Guldfågeln?

Måttligt förbannad, jag blir upprörd över detta lurendrejeri, och hur man som konsument inte ifrågasätter, man ens läser. Färska produkter som man tror ska vara okej. Varför måste man som så står producent som just Guldfågeln är, ”möra” sina kycklingar då det finns mindre producenter, typ Ockelbo Kyckling, Bosarp… Som inte behöver göra detta? Jo för att kycklingarna ska växa så snabbt som möjligt, vilket leder till ett segare kött.

 

Fick min äggleverans från min underbara vän igår. Man ser verkligen att hönorna får picka fritt. Olika färg, olika form och storlek.

Nu blir det en solig promenad mot tågstationen och bege mig mot Ekonära för besök i deras lilla fredagöppna butik. Bjuder på våfflor, är ju våffeldagen på söndag.

Våfflor tänker ni nu?

Ja, det går, ägg, bakpulver, iskallt vatten, fullkornsdinkel (eller havregryn och skrädmjöl…) (eller boveteflingor och mandelmjöl, blir den dessutom glutenfri)

Smaksätt med fin hackad spenat så blir de ljuvligt gröna, och toppa den färdiggräddade våfflan med rökt lax.

Du kan riva i äpple och smaksätta smeten med kanel. Så behövs inget kladdigt pålägg, perfekt att ha med sig på utflykten.

Tror det blir havrevåfflor här på söndag, med keso och bär som mellanmål.

Kommentarer till: "Rätten att lura oss konsumenter" (2)

  1. Skriv din kommentar här!Jag provsmakade dina våfflor i dag. Det var nog de godaste jag ätit även utan sylt eller något annat. De var br som de var!

Kommentera

Etikettmoln

