Vikten av Hälsan

http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/skola/article14536377.ab

Köpte mig Aftonbladet på väg hem från mässan, ville ha något att skingra tankarna med, något annat men det var tydligt att så var inte fallet. På Debattsidan fann jag denna insändare och känslan av att jag behövs kom än närmre. Det ska inte behöva vara såhär, att utesluta idrotten i skolan, involvera mer hälsa, inte bara rörelse utan både inre och yttre. Jag kan gå till mig själv och min egen skoltid här i denna fråga, tvingad till fotboll och dylikt, ledde till att INTE vara med men jag var själv ett barn/tonåring som behövde röra på mig. Men det var så jobbigt men jag hade inte hittat rätt rörelse för mig.

 

Men att få föräldrar att förstå, och det ska inte vara en klasskillnad i denna fråga också, om barnen inte får röra på sig/idrotta på fritiden p.g.a. ekonomiska problem så låt dem röra på sig på skoltid. Väck intresse, både inom rörelse, vikten av att äta bra. Inte ta vägen förbi Pressbyrån på morgonen på väg till skolan, för att sedan göra samma väg på väg hem från skolan

Jag ser det så gott som varje dag, barn i 8-10 årsåldern som kommer ut med chokladkakor, läsk m.m. på väg till bussarna. Vad fick dom till frukost hemma? När de kommer hem sedan, slänger de något i micron då? Äter framför datorn där de umgås med vännerna istället för att vara med dem. Pizza framför tv-spelet, chips framför datorn. ”Billig” mat, som inte ger något nyttigt i kroppen. Något måste göras i denna fråga. Att bara stå och se på fungerar inte. Vi är på väg mot samma situation som England och USA.

Kanske har jag sått frön och tagit små steg denna helg mot den stora drömmen, ”Ett hälsoläger för överviktiga barn och dess familjer” eller åtminstone små träffar för denna grupp. Jag har mött människor, de har frågat efter min kunskap, undrat, varit nyfiken, diskuterat, velat lära sig. Lyssnat. Tagit visitkort. Jag har inte tvingat på någon något av mig, utan alla har tagit själva. Ja det är många som frågat om de får ta, om de får ta till vänner. Kanske slänger de dessa kort i pappersinsamlingen men då är det så, kanske läser några av Er nu, som var på mässan. Så om Ni gör det, Tack. Ni matade min låga nå otroligt i helgen. Fröken Loo krigar vidare.

En dam kom igår, pratade länge med mig, vi delade så mycket. Idag kom hon tillbaka med en vän, som jobbade inom barn/ungdom i grannkommunen, med ämnet jag brinner för. Vi delade många tankar idag. Det värmde så.

Frågan om träffar, föreläsningar, kommande samarbeten. Så mycket att jag inte kan sätta ord på det. Vad vill jag med detta? Vad kommer ske efter denna helg? Händer det inget så blir mässhelgen en glatt minne som jag kommer plocka fram då allt går emot mig. Jag fick höra att jag skulle fortsätta strida, för jag behövdes. Min kunskap, min låga, mitt intresse.

Att stå där, möta Er, få prata om det jag brinner för. Hur man läser en förpackning, vad som ligger bakom, hur vi blir lurad i butiken. Hur man som förälder kan tänka och planera en dag. Fick möta föräldrar som krigar för skolmaten, som har barn som blir sjuka av den eller rättare sagt för att de inte äter den. Ska det vara så? Barnen vägrar äta i skolan. En ond cirkel.

Fått prata om djuren, hur vi blir lurad. Hade dragit ut lite från bloggen, bl.a. om kycklingen, då jag undersökte kycklingfilé i frysdisken, det väckte många funderingar och födde diskussioner. Frågor om hur jag drev allt detta, vad som fick mig att kämpa och kriga på.

Kanske har jag nya läsare i detta inlägg, jag hoppas Ni försöker läsa lite av det jag lagt upp tidigare. Vill ni ha mer av Fröken Loo, inspiration, tips och råd, tveka inte att höra av er. Jag står här för Er. Nästa gång Ni kan möta mig, är på fredag hos Ekonära i Storvik där jag kommer finnas för att inspirera Er, prata och bjuda på lite nyttigare våfflor inför våffeldagen på Söndag.

Det låg en rejäl reklamlunta i lådan idag, jag lovar att jag ska läsa, begrunda och komma med lite ord om vad som erbjuds under veckan. För jag fick höra att jag inte skulle trycka på stoppknappen och sluta inspirera till bättre val i butiken, och till en mer hälsosam vardag. Med frukosttips, planering, recept. Inspiration från Fröken Loo.

Många börjar ju nya liv på måndagar, börja inte för stort, utan små förändringar leder långt i slutet. Att gå ut hårt, börja träna, äta nyttigare på en gång, ta det i små etapper. Lova inte dig för stort, Du kommer bara bli besviken på Dig själv om Du misslyckas. Jag står här, med min kunskap och erfarenhet. För Er som mötte mig på mässan, kanske undrar, ja jag har själv gjort en livsstilsförändring, jag vet, har erfarenheten och det kommer motgångar lika väl som medgångar. Jag stöttar, och kommer med råd. Även i dessa frågor.

Det är med fyllt hjärta och en brinnande låga, som nästan ligger helt utanpå skinnet som jag går till sängs idag. Jag hoppas Vi ses igen där ute. För Ni ger Mig hopp om att även Jag kan nå ut med det jag brinner för.

Kommentera

Etikettmoln

