Vikten av Hälsan

Vilket svårt fall vid fredagens handling, Putte önskade något annat pålägg än ost till sina förmiddags smörgåsar som han tar med till jobbet. Skinka eller något, ibland vill ha något sådant och vi gör vårt bästa att hitta något som inte har en innehållsdeklaration från yttre rymden. Det första jag såg igår då jag kom in på affären var rökt skinka till riktigt bra pris, okej jag förstod ju att det inte var muskelskinka utan något sammanpressat men med den deklarationen åkte den snabbt ned i kyldisken igen. 64% kött (ja de var ju ärliga och skrev skinkbitar), sedan var det såklart en hel del stabiliseringsmedel, salt, aromer, socker och glukossirap. Alltså varför både och? Två sötningsmedel i en påläggsprodukt. Jag försökte söka vidare bland skinkförpackningarna men inget hamnade i korgen i från dessa diskar. Nej, blev handling över chark, hel muskelskinka, rökt på alspån, kanske lite dyrare men till köttmängden sett så blev det billigare i slutänden.

Och ibland så vill han ha leverpastej, då får fröken Loo blunda lite, ja Putte med. För där är det en djungel, dock går det att hitta lite ”bättre” än de värsta. Just frukostens innehåll kan bestå av många onödiga tillsatser och dolt socker. Eller dolt och dolt, läser man och förstår vad som står blir det inte så dolt men det är ju just det att man ska lära sig göra bättre val redan i butiken innan det hamnar på frukostbordet. Det renaste och bästa man egentligen kan äta till frukost är gröt (dinkel/bovete/havregryn/rågflingor) eller naturell yoghurt/fil med naturella frön och nötter, samt bär och frukt, till det ett ägg men det är svårt att komma dit. Och att äta/tugga på morgonen kan vara ett gissel, jag vet, och då är smoothisar som jag skrivit om så många gånger en stor räddning. (Då vi var i Mexico toppade jag mina gröna morgondrycker med havregryn och linfrö, samt rörde ned lite russin, toppen för magen. )

Det går ju som sagt inte att undvika allt, då kan man inte äta något. Men som jag skrivit, försöka, utesluta något, det värsta. Och sedan ifråga sätta om det verkligen behöver vara så mycket i en speciell produkt.

Ta torkad frukt till exempel, igår då jag var med en kompis på affären så kollade vi in lite olika produkter, hon är så intresserad och vill lära sig mer, skickar mail och sms med frågor till som tätt, och det driver mig ska ni veta, och glädjer mig. Ja, vi kollade Risentas färdiga müslipåsar, lite billigare kilopris än om man köper deras lösvikt. Ja den utan torkad frukt var sockerfri, dock innehåll den en liten procent cornflakes som är en riktigt hårt processad produkt (och ni vet ju, att mer processad, högre GI vilket ger ett snabbt blodsockersvar och en sedan en dipp) men i det stora hela en bra müsli men den med torkad frukt innehöll både cornflakes och socker, då deras torkade frukt är sockrad vilket är onödigt, den håller i och för sig längre men torkad frukt har så hög halt naturligt socker och sötma att socker blir totalt onödigt, och den håller ändå. Se bara på den torkad frukt som är osötad, för det finns sådana alternativ.

Så som jag skrev här ovanför, vid frukostbordet finns det mycket dolda söta ”fällor”. Bröd, flingor, pålägg och yoghurt. Allt kan innehålla socker, och det är ju det egentligen som Vi ska hålla nere på, och att kunna utesluta sådana produkter så gott det går och välja andra alternativ.

Lingongrova mot ett osötat surdegsbröd med hela korn, eller till en skiva knäcke.

En sötad och tillsatsstinn mjukost mot hårdost och paprikaringar,

Flingor mot osötad müsli.

Smaksatt yoghurt mot naturell och bär.

Lite som gör mycket i längden.

Allt handlar om att lära sig, bli medveten. Och som hjälp på resan kan jag bistå med min kunskap min låga för att hjälpa.

Och kanske kan jag inspirera Er, lite grann till att våga förändra en del i er vardag, undertiden jag drömmer mig vidare i livet.

Vi hade lunchbesök igår, (samma tjej som var med på affären igår…). Och hon vill lära sig, komma in i bättre matrutiner, vill prova nya saker. Så självfallet pysslade Fröken Loo på sitt sätt i köket inför detta besök. Vad blev det då? (Önskar ni recept på något, så fråga på)

  • Gröna linser med broccoli och senap
  • Pimentobönor med rödlök och apelsin
  • Avokadosalsa med citron och paprika
  • Mixade gröna blad med grovriven , broccoli och granatäpple
  • Röbetsriv med äpple och vitlök
  • Lätt kokt squash och morot, smaksatt med apelsin och örter
  • Snabb fräst svamp med sugersnaps och färgrika tomater
  • Ugnsbakade svartrötter, kålrot och palsternacka med mild smak av oliv
  • Vinägermarinerad spetskålssallad med äpple, rödlök och paprika
  • Oliver
  • Rostade nötblandning
  • Rostade kikärtor
  • AlfaAlfagroddar
  • Mixade bön/linsgroddar
  • Snabba havre/bovete och linfrö”kex” med basilika

Samt;

  • Apelsingravad lax som lätt halstrats
  • Senaps och vittvinskokt lax
  • Pärldinkel med pesto

 

Det var så roligt att se henne prova, kommentera och fråga. Ibland trycker någon på min startknapp och det finns inget stopp. Energin flödar i mig just nu. Tankarna går på högvarv och för att lugna ned mig åker skärbräda och kniv fram.

Fredagens middag blev inte illa den heller, Putte njöt för fullt av måltiden som var;

Rullad på Hällefilé med rökt lax som får ånga med vitt vin och dill, till det en ljummen spetskålssallad med sockerärtor, svamp, paprika och äpple som toppats med hackad vitlök. Självfallet serveras det färsk spenat med rödlök, oliver och morot till.

Och idag till lunch, efter Putte´s fotbollsträning och mitt gympass blev det;

Grillad Marulk med mild smak av citron som serveras med vitlöksdoftande portobello, gula plommontomater och rostad rotselleri.

Ja vill Ni har mer inspirations-tips, komma med frågor, funderingar, tankar. Kanske har ni något önskemål om vad Jag kan hjälpa Er med.

Då kan jag säga att Ni kan möta Fröken Loo ute i vimlet i Mars och April.

Vi börjar med Hälsomässan på Maxim i Gävle nästa helg. Den 17 och 18 Mars, mellan kl.10-16 Lördag och Söndag. Jag kommer stå för Embla och visa vad vi har att erbjuda, prata personlig utveckling, följa sina drömmar, lyssna på sitt hjärta, samt prata medvetenhet kring kosten, matlagning, handling. Räknad med en otrolig energitankning där, med många givande samtal och tankar.

Sedan den 23 Mars kommer Fröken Loo finnas ute i Storvik i deras lilla Skafferi för att prata och inspirera, möta kunder med funderingar, tankar. Ja, det låter som om jag ska grädda lite våfflor och bjuda på. Vilket ska bli otroligt roligt och spännande.

Sen kan jag säga att mitt inre bubblar av känslor, fick en förfrågan igår från Hälsinglands del i Ekonära, om jag vill komma upp till dem på deras lokala marknad i Bergsjö någon fredag framöver men inget datum för det är bokat, däremot är det bokat och klart att jag ska stå på en marknad i Hudiksvall den 21 April med Ekonära Hälsingland. Jag ska möta min hembygd tillsammans med dem, försöka få mina barndomstrakter att förstå vad viktigt det är att värna om kroppen med bra mat och vara rädd om det nära, producenterna, det lokala. Det värmde gott då Maggan frågade. Så det ska bli otroligt spännande.

Det händer lite för Fröken Loo kan man säga. Sen får vi se vad som sker i början/mitten av April, går det som Vi vill så blir det en dagstur, ett litet äventyr, men stort i hjärtat. Jag hoppas. För det vore en dröm som går i uppfyllelse.

Jag vågar inte hoppas för mycket på något det är roligt just nu, det ger så med energi, det bubblar av iver inuti. Jag vill hoppa och studsa av lycka men något inom mig sätter stopp för jag är så rädd att bli besviken och sviken igen. För att bli sviken, det är något som jag blivit genom hela livet, det har satt sina spår, och att få upp tillit mot människor igen har tagit tid och än idag kan jag tro att människor vill mig väl men sedan visar det sig vara ormar men jag har mina änglar och dem litar jag på för fullt och inget kan ta dem ifrån mig. De stöttar mig i alla mina beslut, kommer med kloka ord och råd då jag tvekar och sliter mitt hår och tårar rinner. Hade det inte varit för dem, hade Fröken Loo aldrig blommat ut.

Nu går denna lediga helg mot sitt slut, men fortfarande sitter halsbandet runt min hals med orden ”Keep up the spirit”… För det är ju så, Krigarhjärtat kämpar vidare mot drömmarnas mål.

Jag ska stå där en dag, kanske inte helt som planerat från början men drömmar kan ändras med tiden…

Kommentera

Etikettmoln

