Vikten av Hälsan

Ibland får jag höra att jag är en tänkare, går djupt i tankar och ord. Jag älskar att skriva, fingrarna kan dansa över tangenterna. Det har ni säkert märkt, att jag går i gång på att skriva. Ja både om sådant som gör mig upprörd i det ämne jag brinner för. Men även annars, då tankarna maler, så åker fingrarna över tangenterna. Det lättar i själen. Och ibland åker det iväg sådana här ”idiot-mail” som Putte kallar dem men tydligen så är de inte så idiotiska, då det kan komma svar, som hjälper mig upp då jag rasat samman innan mailet skickades till någon som brinner för samma sak som mig, som inspirerar mig. Där i kan det ligga ord som värmer så, från någon som läst ord jag plitat ned i en enda röra då tankar malt på. Ofattbart hur det kan bli en sådan förändring i ens liv för ett mail. Det är en lång historia men det ligger ett mail bakom så mycket av det som sker just nu. Många som håller mig i handen just nu har fått ett sådant mail av mig, så tydligen kan Fröken Loo´s ord nå fram ändå.

Är det så som änglavägledningen säger, att jag ska lära, inspirera. Nå ut till människorna och inspirera som Han säger. Lyckas med några av Mina drömmar. Det som ger så med energi. Även om människor runt mig vill släcka min låga, fälla krokben för mig och helst se mig misslyckas totalt, ger jag inte upp.

En fråga dök upp på min facebook-sida idag, en kille som håller i vissa träningspass jag går på, som jag tackar för att jag får vara med, och för värmen och glädjen de sprider i träningssalen. Alla är välkomna, ingen gör fel. Man får falla, göra efter sin egen styrka utan att bli hånad åt. Att inte kunna göra det perfekta utfallet, eller hoppet, att vara lite feg och inte kliva upp i brutalbänken. Hinder jag annars skulle sett som en motgång, och låtit en tår falla men jag har inte gjort det, jag har sett möjligheter, kanske provat övningen, vågat be om hjälp, göra fel och få en annan övning visad, och ingen har hånat eller tittat snett. Det kallar jag värme.

I alla fall så skrev han ”Jag vet inte vad du gått igenom eller går igenom men kan vi hjälpa dig att komma på rätt bana igen så kör på”. Det värmde. För det är de dom gör. Hjälper mig över hinder jag har haft på min väg. Rädslor. Osäkerhet. Både från skolidrotten, göra fel, inte orka, inte passa in, inte våga. Främst inte orka. Vara klen, ingen kondition. Sen från livet i stort. Att gå sin egen väg, att våga ta klivet in på den där vägen som jag nu går på.

Jag vill inspirera andra till det, inte se motgångar som hinder, utan våga se över den andra kanten. Kanske prova att hoppa även om man inte vet om linan håller. Jag har gjort små hopp över till andra sidan några gånger och har linan brustit har jag haft några tappra änglar som tagit emot mig. Och fått mig att resa mig upp igen, gett min låga mer energi så den inte brunnit ut. Skrämt monster som kommit emot mig. Det kommer alltid finnas människor som motarbetar en, som inte tycker likadant (och så är det ju man tycker inte lika som alla andra) men att håna någons drömmar, att vilja släcka en låga som brinner ivrigt i någon det kan man i alla fall låta bli.

Kanske står det där en dag en bok med ljusblå bakgrund, en rosa bubbla på framsidan, och i bubblan ett porträtt på en drömmande Katrine. En liten bok om att våga hoppa, se andra möjligheter, finna lyckan i det nya. Lite inspirerande bilder, kanske några inspirerande recept… Vad vet jag? Eller den där lilla inspirerande och lärorika barnboken om antioxidanter, fria radikaler. Frukt och grönt i maten. För både förskola och föräldrar, illustrerad med välkända figurer.

Jag skrev tidigare, att slutar vi drömma kan vi sluta leva. Drömmar måste man ha, både stora och små. Förverkligar man en, kommer det en ny. Kanske omformas drömmar och planer med tiden men sluta inte att drömma. Drömmar är viktiga.

Ja Fröken Loo drömmer bland kastruller, surdegar och groddar. Låter orden formas i huvudet och energin flöda. Nu står en helg för dörren, och vänskapsbesök med mat väntar på lördag eftermiddag. Så kvällen har tillbringats i köket efter en liten tur till affären…

 

 

Och dessa låg i min brevlåda då jag kom hem… Härlig inspirationsläsning till helgen.

Kommentera

Etikettmoln

