Vikten av Hälsan

 

Hjärnan brinner denna kväll. Jag gav mig ut på liten handlingstur på Coop Forum undertiden Putte var hos frissan. Jag tänkte handla lite inför de kommande lediga dagarna så att kyl och frys kunde fyllas, pyssel alá Fröken Loo vill säga. Kycklinggryta med kokosmjölk hade jag tänkt bjuda Putte på till lunch imorgon och en liten tofuvariant åt mig. Styrde stegen mot frysdisken då jag inte skulle ha kycklingen förens imorgon så spelade det ju ingen roll.

Nu till saken;

Coop X-tra, 2 KG kycklingfiléer 89.95 Kr! Redan där vid priset började min varningsklocka ringa. 2 Kg inte ens hundra kronor, tog upp påsen läste, 80% kyckling, sen saltlake. Besprutad med den, dock står det mörad dansk kyckling på påsen. La tillbaka den.

Svensk kyckling kanske är bättre, nyfikenheten i mig sprudlar, och ilskan börjar komma.

Guldfågeln, svensk kycklingfilé, 87% Kyckling, sen… Vatten, salt och SOCKER! Nu börjar Fröken Loo bli irriterad.

Kronfågel då, jo då, 87% kyckling, sedan vatten och salt. Inget socker där i alla fall.

Sedan låg den där, ännu en kyckling från Danmark, tror den heter Hannes, 78 % kyckling, vatten, salt, antioxidationsmedel och stabiliseringsmedel( som går under två E ämnen).

Nej det blev ingen fryst kyckling i min krog idag, gick till färskvarudelen av Coop, den färska kycklingen de hade, låg bredvid Dansk fläskfilé som höll fram till april(ja fläskfilén alltså), som folk tyckte var så billig, 49 kr kg. Nej den kycklingen som låg där bredvid tilltalade inte mig längre, och inget jag ville servera Putte.

Vad blev det då? Jo som tur var hade de kanonpris på ekologisk köttfärs från Hälsingland. Så imorgon blir det köttfärsgryta med potatis, rotselleri, sambal, äppelmos toppade med nötter. En alltiett gryta. Jag kommer äta en gryta med mungbönor, rotselleri, morötter, jordärtskockor, ingefära och chili, toppad med kokos. En sallad med majs, romansallad, ruccola, avokado och oliver på sidan, toppade med lite ärtskott.

Ja, när jag ändå skriver om oliver, en lite intressant diskussion kom upp i lunchrummet idag, berättade om min tanke om provsmak då jag står på hälsomässan, om att besökarna ska få prova äkta oliver (Kalamata) och fejkade, billiga svarta urkärnade. ”Va? Fejakde? Färgade?” Ja, så är de. De är skördade omogna, färgade svarta. ”Men hur vet man det, står det på?” Ja, om man läser, och vet vad det som står på betyder. Ifrågasätter innehållsförteckningen. Så klockrent på en sådan ”ren” produkt som svarta oliver. Fyllda, ja där är det alltid tillsatser. Och nog kan jag köpa gröna fyllda med vitlök eller citron ibland men jag kollar noga, för även där kan de pilla i smakförstärkare och helt onödiga saker. Dock har alla urkärnade oliver blivit behandlade med stabiliseringsmedel. Hur blir då dessa gröna, svarta? Jo de läggs först i lut, för att sedan syrebehandlas där de börjar mörkna, sedan så tillsätter man ett järn-färgämne som gör så att den svarta färgen håller(E579). Intressant… Men hur vet man? Hur får man reda på?

NYFIKENHET! MEDVETENHET! I FRÅGA SÄTTANDE!

Precis så där som Fröken Loo vill, lära ut, vad som finns där bakom. Hur man ska tänka, läsa. Både då det gäller innehåll, förnyelse i köket, in på en hälsosam väg.

INSPIRERA!

OCH JA HJÄRNAN KOKAR DENNA KVÄLL! IRRITATIONEN ÖVER FUSKET.

HUR VI SOM KONSUMENTER BLIR LURADE!

BLI MEDVETEN!

IFRÅGASÄTT

 

 

 

 

Och kvällen avslutades med ett sådant glädjande mail på facebook, en läsare och kund hos Ekonära Hälsingland som tackade för mitt bloggande, min inspiration till henne, för att jag delade med mig av min kunskap. Behöver jag säga att Fröken Loo smälte rejält och tåren kom där i ögonvrån.

Det är med dem orden jag lägger huvudet på kudden ikväll och låter två lediga dagar stå för dörren. Dock ska tandläkaren besökas imorgonbitti men sedan så är det pyssel för Fröken Loo.

Kommentera

Etikettmoln

