Vikten av Hälsan

 

Så skrattretande… Dagens löpsedel på Expressen… ”Billig och nyttig LCHF-Mat”… Och igår på Rapport, och i dagens morgontidningar, om Västerbottens län, där de fått ned blodfetter, kolestrolvärden på människorna, nu är de uppe i högre värden än när de började projektet… P.G.A. allt långkedjande fettsyror, mättat fett; grädde, bacon, smör, feta korvar… Avsaknaden av antioxidanter, vitaminer… Skulle nästan köpt Expressen för att se om de skrev om Västerbotten tidigt i tidningen för att sedan ha mitt uppslaget om den nyttiga LCHF-maten. Om det nu ens var LCHF mat de hade som billig… Synar man den så kanske det var GI eller nå, det ska vara osagt då jag ej köpte den.  Ja, hur som gjorde löpsedeln mig frustrerad och upprörd. Den väckte känslor, så som det säkert var meningen.

 

Har nog att läsa här hemma, dels kom nya fitness magazine igår, sen besökte jag bokrean imorse. Två böcker blev köpt. Jag kan rekommendera den Vegetariska kokboken varmt, både fakta, och recept. Inspiration och lärdom. Dock kommer jag nog surfa runt på bokus och se vad de har för något på sin bokrea, för handlarna, det är synd de slås ut av näthandeln. Jag kan säga, jämför priser innan ni köper. Ska ni köpa en grekisk kokbok så ska ni satsa på ”Min stora feta grekiska kokbok” av Alexandra Pascalidou, helt underbar bok, köpte den för två år sedan och den är otrolig. Tror inte att det var så många Paulun böcker på rean, men de är alltid läsvärda. LCHF böcker var det gott om… Säger inget mer. Men florera, bläddra, fundera, jämför, njut och handla. Det är inspirerande att ha böcker, se på bilder, hämta inspiration, smakkombinationer.

Ska försöka inspirera till helgen ja som Ni vet, Ska bli otroligt roligt. Hoppas allt blir lyckat.

Hade ett givande samtal då jag gick hem från gymmet ikväll, ringde en underbar vän, vi delade lite tankar och hon fick mig att förstå, att detta kanske är den rätta vägen mot något. Hon lyssnar, stöttar, frågar, får mig att se på nya sätt. Hennes röst värmer genom telefonen. Hennes nyfikenhet på det jag vill dela med mig av, på den kunskap jag tydligen besitter, på erfarenheten.  Hon frågar, vill veta. Tar till sig. Och det värmer. Sen svider det, för jag vill inte att hon ska ha ont, inte se henne lida men jag försöker, jaga bort det onda som bor i henne. För hon är världens underbaraste…

Nej, dags att börja med pyssel för Fröken Loo, förberedelser inför helgen väntar. Imorgon går kvällen åt till möte inför hälsomässan.

I ett rosaskimrande bubblande står jag, helt plötsligt med ena foten på piren vid den rosa horisonten. Och i nästa sekund i ett stort stormande hav, i en tjock dimma, helt ensam förvirrande.

Kommentera

Etikettmoln

