Vikten av Hälsan

Fascinerande upplevelse idag, mindfulness, något som verkligen behövs i samhället. Lära sig vara i nuet, släppa kontrollen och låta saker man inte kan påverka ske utan att bli uppstressad. Att lämna det gamla bakom sig, inte planera framtiden för att sedan oroa sig för att det inte blir som man planerar. Så klockrent. Så träffande. Andningsövningar där vi gick in i oss själva, total avslappning, underbart. Jag skulle vilja dela med mig av känslan men det går inte, att försöka sätta ord på det är som att försöka beskriva en healingbehandling. Det jag kan säga är att så många i dagens samhälle, ja alla, skulle behöva utöva mindfulness. I skolan, både lärare och elever. Föräldrar. På arbetsplatsen, tänk om en chef på ett kontor kunde släcka ned belysningen lite, slå av strömmen på alla datorer för fem minuter och de anställda satte sig i en ring och landade i nuet, för att sedan reflektera över känslan tillsammans, undertiden de kanske äter lunch tillsammans. Att familjer landar i hemmet tillsammans med en stund av någon övning innan tv, datorer eller så slås på.

Tyvärr dök det inte upp så många som var anmälda, det blev bara jag och Michelle, vilket resulterade i många tankedelningar om framtiden. Vad vi kan göra tillsammans med detta, hur vi kan nå ut tillsammans.
Må det låta hum-flum i era öron men det behövs, jag har fått så många uppvaknande under den resa jag håller på att göra, och så många insikter kommer till mig. Syner i mitt inre ploppar upp, tankar snurrar på högvarv. Och jag är faktiskt här för att hjälpa människor, änglabudet har sagt så, och jag känner att det är det jag är här för att göra, jag ska hjälpa och vägleda men när det sker på min livsresa det vet jag inte. Men tro inte att krigarhjärtat ger upp.
Vad som sker i framtiden vet jag inte men det är jag som är chauffören över mitt liv sägs det, och det som varit har skett, inget jag kan göra något åt nu men jag kan ta lärdom av det, både av misstag som jag gjort, lärdom av människor jag mött som både sårat och stöttat. Hur jag hanterat olika situationer i livet. Många tankar har formats till ord, kanske vissa kallar det poesi. Jag vet inte men orden är något som har en helande kraft i mig, liksom mina änglars ord som jag försöker ta med mig på olika sätt genom livet på min resa. Min resväg har kantats av törnar, branta stup, höga berg och djupa ler pölar, hinder som jag tagit mig över, kanske har dem gjort mig starkare men de har gjort ont under tiden och mer ont kommer jag få. Vissa hinder ligger framför mig, som jag måste ta mig över innan jag kan se horisonten ordentligt, må det fällas många tårar till men med de änglar jag har runt mig som sopar upp mina delar varje gång jag rasar kommer jag fixa även detta. Kanske måste jag förvarna dem, änglarna, så att de kan stå där, tätt bakom då jag faller, för än kan jag inte så på stadiga ben. Rädslor ska övervinnas, men genom att stanna upp och andas, kan hjälpa lite då jag står själv och änglarna inte är nära mer än i mitt hjärta.
Vad är det då som driver mig? Som ni vet kan små artiklar och dylikt sätta i gång mig något otroligt. Inspirationskällorna driver mig, deras ord. Ja en viss mans ord betyder ju mycket, och som jag skrivit så hade jag inte tagit mig hit utan honom men att träffa honom en dag, det börjar känns totalt hopplöst. Men orden han gett mig på vägen driver mig framåt.


Sen har jag ju mina böcker, där jag kan försvinna in ibland då känslan av hopplöshet kommer. Genom att uppdatera där jag en gång började. För det var där, Paulun och programmet Toppform någon gång i början av 2000-talet, nyfiken väcktes men det tog några år innan jag vågade ta steget fullt ut. Synd att man inte knäppte kort då, i kylskåpet och jämförde med nu men jag vet, och skillnaden är stor.


Kanske kan jag hjälpa människor att förändra lite i sina kylskåp och skafferier med. Komma in till familjerna, låta dem få inspiration och information. Bara det där med hur de börjar sina dagar kan göra en stor skillnad på hela familjen.


Denna artikel som fanns i nya numret av STARK är ett bra ett exempel på vad som finns i butikerna som fabrikanterna tycker ska serveras till frukost. Och jag håller med Zarah Öberg (http://www.piggabarn.nu) som gjort undersökningen, det är GODIS som hamnar i frukostskålen hos många barnfamiljer. Chokladdoppade puffar med en sockrad yoghurt, nej det är ingen bra start och INGEN FRUKOST! En naturell yoghurt, lite hemma rostad müsli med gryn/frön, frysta bär. Mycket bättre. Annars kan ni lika gärna ge era barn saft och kexchoklad till frukost. Putte började titta på olika paket på affären medans jag plockade mina favoriter bland Risentas lösvikt för gryn och frön. ”Socker” stod väldigt högt upp på de flesta. Palmolja, härdat fett… Vissa ja, där var det både fruktos, socker, sirap och honung som sötning. Sockerchock direkt på morgonen, passar som sagt bättre i godisskålen än i frukostskålen.


Börja läs på innehållet, ifråga sätt, och gå till dig själv, försök rannsaka och fråga om det verkligen är något som bör finnas i den produkten du ska köpa, om det finns ett bättre alternativ, med en kortare innehållsförteckning. Tänk på att det som står först, ja det är det mest av. Vet du inte vad allt betyder, lägg då tillbaka varan, en innehållsförteckning ska vara lätt att förstå och vara så kort som möjligt. Det tar tid att lära sig men då man väl vant sig och lärt sig så vet man vad man ska kolla efter, allt går inte att undvika men vissa saker kan man begränsa och göra medvetna val.


Håna mig, gör det, för jag vet att det finns sådana där ute, som inte vill detta, att jag ska gå denna väg. Som tisslar, tasslar, viskar och med vassa tungor försöker krossa mina drömmar och släcka min låga men har jag kommit såhär pass långt ger inte Fröken Loo upp. Vem vet, en dag kanske hon står där med rak rygg och änglarna tätt intill där vid den rosa horisonten.
Och ska jag vara ärlig, var matkasse-tanken inte något jag hade i min drömvärld, kanske låg den där omedvetet men när chansen kom, och lågan för att inspirera andra. Jag tog den, men det krigades mycket, och tankar delades men nu finns den där. Fröken Loo och EkoNäras egna matkasse! Tro det eller ej, men något verkar jag ha med mig i alla fall!
En dag hoppas jag att jag kan tacka de som står på min sida.

Kommentera

Etikettmoln

