Vikten av Hälsan

 

Fick denna bild av en barndomsvän på facebook, det gjorde mig illa berörd, upprörd och arg. Herregud, vad har den människan tänkt med? Eller människa, martyr! Dessa små grisar, ja i dessa korgar som ska pressa dem samman till perfekta former. Alla ska vara stöpt i samma form. Vidrigt. Sen inte nog med dessa korgar, finns ju de ställningar som de sätter grismamman i, så de inte kan röra sig då kultingarna ska dia, så fler kultingar får plats på liten yta. Ska det vara så?


Jag tror inte den lilla bondgården, i grannbyn, har denna typ av djurhållning. Bondgårdar som tar emot studiebesök, låter barnen komma dit. Visa att mjölken kommer ifrån en kossa, och inte från en kran ned i ett mjölkpaket, för tyvärr så finns det sådana som tror det. Bondgårdar som låter djuren beta fritt, hönor som får sprätta runt, både ute och i hönsgården. Äggen blir så mycket godare, gulan så mycket gulare. Och hönorna så mycket lyckligare. Lamm som får springa runt. Tyvärr så utrotas dessa bönder, regler och lagar. Och de större producenterna sätter stopp. Så fel. Dessa små skaliga, de måste få leva vidare, de som finns, kämpar på.
Men all det importerade köttet, sätter käppar i hjulet, folk tittar på prislappen men det där vackade köttet från Brasilien, som håller i tre, fyra månader. Luktar surt när man öppnar ”för att det varit vackat” skölj av det så blir det bra. Kanske det. Men det har åkt jorden runt för att hamna på din tallrik när du hade kunnat köpa svenskt, kanske inte från bonden i grannbyn men i alla fall kött som inte är mer berest än din resväska. Ett citat som man ofta hör i butiker, och som jag tyvärr själv sagt tidigare innan jag blev medveten om vad som sker, och vågade ta in informationen och vaknade upp; ”Jag ska inte prata med maten, det spelar ingen roll vart köttfärsen kommer ifrån”, men hur många gånger har inte just köttfärs ifrån Irland återkallats p.g.a. salmonella? Ja nu äter väl inte människor råbiff idag men en lite fel hanterad köttfärs kan orsaka stor skada, men det är ju just det att vi i Sverige tar in smittade produkter.


Ta bara fusket med kycklingen, för att undvika salmonella smitta där, och kontroller av kyckling. Vem vet, om de inte är nyfiken och vetgiriga sökare efter svar. Istället för att importera råa kycklingdelar, så tar man in dem tillagade som köttprodukt och inte råvara, då tas de in via Tyskland/Polen/Danmark. Till dessa länder kan det komma rå kyckling, från t.ex. Thailand, Azerbadjan m.fl. där de sedan tillagas, och tas in till Sverige. Spännande resa för att du ska få en grillad salladskyckling på din tallrik på lunchstället. Och har dessa kycklingar levt väl i den Thailändska värmen? Tror inte det, och vad har den matats med? Svensk kyckling får inte matas med antibiotika, då det finns många som är allergiska/överkänsliga mot det men den importerade, där finns det ingen koll. Varför då inte ta till vara på den svenska kycklingen? Ja, de stora kedjorna som Guldfågeln och Kronfågeln kanske inte har de bästa djurhållningarna i kycklingstallen men även här, berest och processad eller svensk? Ja, här i stan kan vi köpa kyckling ifrån Ockelbo ibland, en liten vagn som rullar hit med riktigt fin kyckling, både färdiga produkter och råvara. Så mycket roligare att hantera och tillaga.
Nej, jag säger inte att fisken är så mycket bättre, det har jag tagit upp i tidigare inlägg, hur fisken kan fiskas här, för att sedan rensas, transporteras för att pressas samman till någon fiskpinne, paneras och friteras i något billigt land, för att vidare transporteras till en förpackningsfabrik och sedan tillbaka till frysdisken bredvid ditt hem. Och dessa odlingar av dyfisken Hajmal eller pangasius där miljön kring odlingarna har skapat stora bekymmer för befolkningen i Vietnamn. Nej den fisken hamnar inte i min frys, aldrig, smakar illa, ser illa ut.

Nej jag vill att människor ska bli medveten, nyfiken. Både på att våga prova nya saker, nya smaker, nya vägar i köket. Våga gå ifrån det ”vanliga” och in med mer grönt i vardagsmaten, våga lägga till en ny grönsak. Sen bli medveten om vad maten gör med kroppen, både nu och på lång sikt. Hittade en artikel på Aftonbladet igår om det mättade fettet, och ett inlägg från min lärare från Paulun, Martin Brunnberg, om detta hetsätande av kött. Det väckte tankar och känslor, matade min låga ännu mer och mitt driv till att nå ut. Var rädd om insidan på kroppen, och ta hand om själen.
http://dew.fitness-magazine.com/blogg/martin/2012/01/31/falsk-propaganda-for-kottatande/


http://www.aftonbladet.se/halsa/article14302835.ab


Ja detta kan man skriva spaltmeter om, och prata i evigheter. Nej, att börja prata kost, mat och hälsa med Fröken Loo, det gör man på egen risk. Jag tror jag saknar stoppknapp, vilket blev bevisat igår då jag var in på Life-butiken, skulle lägga några ord om Embla och fråga om de ville ha lite foldrar på bordet om oss. Självklart. Sedan var surret igång. Började med att jag frågade om de kunde ta hem tofu, och de skulle beställa idag så jag ska in nästa vecka o handla. Toppen. Sen kom vi in på mer kost, familjer, barn, planering och lite sådant. Helt otroligt vilka ägare. Hon bad mig komma in igen, för att prata mer, då jag råkade komma in före stängning igår, och blev kvar till en bra bit efter. Spännande möte kan jag säga.
Ja gårdagens gympass fick ett något annorlunda slut, en gubbe kom fram till mig ”Ny färg, ny frisyr, det var fint, passar på Fröken Loo.” och sedan klappade han mig på axeln, log och gick. Har inte mer än hejat på gubben förr.
Jag vet inte om jag vågar hoppas, så mycket. Jag är rädd för att bli besviken men det rosa bubbel, jag tar till vara på känslan. Spar den i minnet och får ta fram den då allt börjar kännas tungt igen, för de stunderna kommer, väldigt ofta. Men jag hoppas, att det lilla jag drömmer om, att få sitta på ett flygplan i December med Putte, och åter få stoppa fötterna i solvarm sand och vara i hans famn. Kanske tar han det inte på allvar men jag försöker få honom att förstå hur mycket han verkligen betyder för mig, för i mitt hjärta har han en stor plats och försvinner han blir hålet nå enormt. Jag kan tvivla ibland men inser hur jag älskar honom nå galet.


Ja när jag ändå var inne på Putte och fusk med mat, skulle försöka hitta en bra skinka till hans pasta, gav dock upp på den butiken jag var då. ”Tillverkad i Sverige” ”Köttråvara ursprung Tyskland/Polen”. Jaha, ar det för lite slaktslamsor i Tyskland, så de lära ta en transport från Polen med.

Nej nu får Fröken Loo ge upp, det är dags för lunch lagning. Vad står det på menyn för dagen då? Måste försöka boosta våra immunförsvar inför buss och båtresan som blir till helgen, så det blir ugnsstekt torsk med vitlök och soja. Till det kokta rotfrukter med ingefära och pepparrot, till förrätt blir det en salladstallrik med böngroddar, apelsin, äpple, annans och morötter.

Kommentera

Etikettmoln

