Vikten av Hälsan

 

Hur fan kan det vara kö till driv-inen på Mc Donalds klockan 7.55 på morgonen? Det var så imorse då jag var ute och gick, att se morgonen gry burkar vara fridfullt men min hjärna började brinna, och dessutom i vissa av dessa bilar satt det barn. DYRT! Och willys öppnar 08.00 och ligger bredvid, gå in där o köp lite ägg, en naturell yoghurt, ett bättre bröd, lite pålägg frysta jordgubbar.

Så här skulle det kunna se ut om Fröken Loo skulle komma hem till någon och ha lite inspiration till en grönare vardag då lilla jag plockade upp kassen. Detta är lite av alla grönsaker som inhandlats under veckan. Underbara smaker.
Jordärtskockor, rödbetor, groddar, avokado, lök, morötter och såklart broccoli. Rädisor, kunde inte låta bli fast det inte är säsong. En härlig påse med blandade gröna blad. Ja självklart har vi en överfull fruktskål med, apelsiner och äpplen fyller den, och ett o annat knaprigt päron.
Vet att i mammas frys där uppe i hälsingeskogen finns det bär som väntar på att få komma in i vår frys, hallon och jordgubbar. Lingon. Underbart.


Ja, tänk en butternutpumpa kom Putte hem med igår, så härligt att rosta i ugnen tillsammans med citron och vitlök.
Men ikväll lagar inte jag middag, nej det blir en middag ute idag, efter ett härligt besök hos frissan. Så kvällen bjuder på grillade grönsaker för min del, och ugnsbakade bönor kan jag tänka mig, och en ljuvlig rostad paprika röra. Putte då? Jo ungefär det samma fast, inga bönor då, utan han tar lamm till sina grönsaker. En ljuvlig turk/liba restaurang ska besökas, för ovanlighetens skull. Ja fröken Loo får faktiskt vila från kökspysssel ibland.
Men lunch ska ätas hemma denna dag, och vad väntas det då? Jo jag ska äta bönbiffar som får smak av gräslök, oregano och cayenne. Putte får kycklingbiffar med ädelost. Jag serverar en rotsakspytt med äpple och svamp till det. Och en sallad med gröna blad, groddar, svarta små linser, tomater och apelsin.
Ja, tänk, snart är det dags sägs det. Matkassen ska ut, v6 ska det vara premiär sägs det. Helt ofattbart. Presskonferens. Fröken Loo, ja det är mitt nya namn. Jag drömmer, men väck mig då inte är Ni snäll.

http://ekonaragavle.se/news/ekonara-matkasse-beraknas-starta-v-06/
Ska även få åka ut till några dagbarnvårdare med underbara Michelle från Embla och inspirera och informera om kost. Spännande. Och som sagt, toppen på det hela, kryssningen.
Ja, lova mig en sak, väck mig inte ur denna dröm är ni snäll.
Låt mig få sova och fortsätta drömma fram till att jag sitter på planet på väg tillbaka till Sverige i slutet av året, från att jag fått stoppa fötterna där i sanden, och hålla honom, Putte, i handen och sett solen gå ned, och kysst hans läppar och känna hans trygga armar omkring mig. För han gör mig helt underbart lycklig.

 

Kommentera

Etikettmoln

