Vikten av Hälsan

Och böckerna kom i tisdags, LCHQ boken lästes ut på en gång och ja, jag behöver nog inte skriva så mycket om den, helt klockren. Nya insikter i den egna kosten, påminnelser från kostrådgivarutbildningen och härliga citat, bilder. En del underbara recept.
Sen, Döden i grytan väcker mängder av tankar, jag har inte kommit så långt men den berör och får mig att vilja skrika. Herregud. Okej  boken kom ut 2010/2011 men det har inte hänt mycket sedan dess heller, tyvärr, inte åt rätt håll utan mer och mer fabrikslagat. Det stod om tillsatser, livsmedelslagar som hindrar små lokala producenter att bedriva verksamheter. Som inte tillåter barn att äta hemlagad mat, sjuka som ska äta uppvärmda lådor. Vart är vi på väg?

Det stod om en Holländsk studie ang matförgiftningar, som kan ske då maten inte hanteras rätt, och är en del till de stränga lagarna. Och vad sa studien? Jo att det är fler som dör av sjukdomar, som diabetes, cancer hjärt/kärl som är biverkningar av obefintligt med vitaminer, mineraler, ja helt enkelt näring. Är det då inte bättre att få laga riktig mat, så att de inte får bristsjukdomar som leder till andra sjukdomar då? Nej, nej, fabrikstillverkat, med så lite näring som möjligt, och det lilla näring som är, ja den försvinner vid uppvärmning och transport. Pinsamt. Så rädd för matförgiftning att man slutar servera mat för det är ju inte mat som hamnar på tallriken tillslut, för mat ska smaka, dofta och se aptitligt ut. Okej att det är hårda livsmedelslagar så inte vem som helst kan hantera och servera, för koll ska det vara men vart ska gränsen dras? Jag vill att människor ska äta MAT. Som är lagad på riktigt.

Och sedan, utan dessa smakförstärkare. Som fortfarande finns i många kök, och varor. Natriumglutamat… e621. Ska det fortsätta få exictera? Nej! Varför behöva stärka upp smaken med något som är farligt för kroppen? Satsa på bra råvaror så behövs kanske på sin höjd några naturliga smakförhöjare istället. Tro nu inte att det ”bara” är i Aromat som det finns, nej den ”Härliga” kryddan Italiensk Salladskrydda är den andra ingrediensen i listan E621, kommer efter salt. Naturligt va?
Ja, som ni ser så väcker det många tankar i mig, men det får även min låga att brinna vidare. Så tro inte att Fröken Loo tänker ge upp. Nej Krigarhjärtat fortsätter kämpa mot målet. Och snart kanske hon finns i en matkasse i ditt kök, om hon inte står personligen i ditt kök och vägleder dig rätt.

http://ekonaragavle.se/info/matkasse/

Nej, snart åter dags för ett avsnitt av Biggest Loser, det är man blandade känslor jag ser på programmet. Tankarna på att det kunde varit jag som stod där, vägde 100 kg, för jag hade kunnat stå där, om jag inte gjort något åt mitt liv för sju år sedan. Men varför dessa tävlingar, utröstningar? Låt gruppen få hjälp, tillsammans, och att det ska ske en livsstilsförändring. Det går inte på några veckor eller månader. No qucik-fix. Men de har grymma tränare, de vet vad det gör. Och idag får man se läkarteamet också, för med den vikten så är det inte bara att studsa ut och börja springa. Både leder och hjärta, det måste tänkas till.
Och jag tänker så det knakar. Jag hoppas jag en vacker vårdag sitter där i skogen och se bladen slå ut, på andra sidan horisonten.

Kommentera

Etikettmoln

