Vikten av Hälsan

 

Och då var den lediga dagen snart slut och imorgon gryr en onsdag som ska börja tidigt i ottan, jag hoppas jag får möta fullmånens sken och gnistrande stjärnor på min väg till jobbet. Ser ut att bli en kort arbetsvecka, har jag tur får jag semester på fredag, och vad som sker den lediga dagen då, ja kanske en tur till huvudstaden eller så blir jag hemma och försöker få i ordning på tankar, drömmar, planer funderingar hit och dit, det är ett virrvarr av tankar efter dagens sammankomst med helt underbara människor. Jag vet inte hur jag ska bete mig och vända på allt, är det så att jag har hittat nyckeln till dörren jag försökt öppna så länge?


Ja så är det, innan året är slut tänker jag ha stått och föreläst minst en gång och fått utlopp för min låga, mina tankar och min lust och vilja att hjälpa människor. Kanske att jag till och med har fått stått där hemma, där jag en gång stod tärna i skolans luciatåg, och fått kanske en eller två bybor att komma, kanske mest för sakens skull eller för att de är just nyfiken på vad jag nu hittat på. Vem vet? Riva runt lite i politiken och se till att mina syskonbarn där hemma får bra mat i skola och dagis i alla fall. Ja, att lilla Sonja med dagiskompisar kanske får komma till någon bonde och hälsa på djuren och se vart äggen och potatisen kommer ifrån. Och sedan få de stressade stadsfamiljerna här i stan att få en bra middag, med bra råvaror och komma ifrån de splittade måltiderna och kunna få ihop en matlagningsritual istället för de färdiga frysta rätterna som de värmer allt eftersom de blir hungriga. Ja, kanske även har man kommit in någons kök, och rensat lite i skafferiet och fyllt på med nya saker och fått i gång en matlagning som tidigare kanske var obefintlig.


Jag tänker inte ge upp, så är det. Människor idag behöver äta bättre för att klara av all den stress som finns i dagens samhälle. Och för att kunna läka kropparna efter olika åkommor, och förbygga sjukdomarna som hotar folkhälsan. Det är skrämmande att se, jag ryggar tillbaka, skräms, blir orolig. Än en gång idag, nu har skolorna börjat och på min morgon runda, så såg jag dessa barn som bytte buss för att komma till skolorna, och ja på vägen till nästa buss passerade de kassan på Pressbyrån och införskaffade sig reskost, GODIS, klockan 7.40 på morgonen!!! Jag undrar om föräldrarna vet detta, och vem ger dessa barn pengar? Är det föräldrarna som säger ”köp mellis” eller vad? Kanske föräldrarna ska berätta och visa vad de ska köpa då isåfall, eller är det så att föräldrarna gör lika. Och är det så, ja då är det skrämmande, än mer SKRÄMMANDE. Ja det är den bittra sanningen. Något måste göras, och kan man nå ut till några som sedan sprider vidare, ja då kan jag inte annat än dansa runt lite. Och kanske innan året är slut har jag/vi nått några som blivit lite nyfiken och fått upp lite medvetenhet för vad kosten gör med hälsan. Redan befintliga åkommor och för att förhindra vissa, för med rätt kost kan man göra vissa sjukdomar mildare. Bara genom att äta bra med vitaminer och antioxidanter kan man motverka alla dessa förkylningar och göra sjukdomsförloppet kortare, extra viktigt om man utsätts för psykisk stress också.
Ja, det är många tankar som snurrar just idag, och programmet med Sverker igår väckte många känslor i mig. Och jag kan inte annat än säga, att höj åtminstone skatten på socker, för det om något är sådant som vi inte behöver tillsätta i våra kroppar mer än på naturlig väg, via frukt och grönt. Tyvärr så är det väl så att det kanske inte hjälper, men kanske, får se hur det blir med tobaken nu efter nyår. Håller tummen även där att den användningen sjunker.


Kanske kommer det en dag då jag kan visa mina låga för alla och inte bara skriva ned den i ord. För Fröken Loo måste få komma ut ur sitt skal innan hon brinner upp, hon matas med så mycket energi av alla änglar hon möter, som delar med sig av sin kunskap, sin inspiration och tankar att det är stor risk för överhettning snart men hon blir nedkyld allt som oftast varje dag med, då det kommer sådana som suddar ut, rycker undan och kastar iväg hennes drömmar och tankar, trampar på henne och försöker få henne att glömma och till och med döda, lilla Fröken Loo men det kommer de inte lyckas med, för hon är ett unikt KrigarHjärta med en stor låga som inte slutar brinna, det har hon fått hört så många gånger. Och Tack, Tack Martin Lidberg, utan dig hade jag inte tagit mig hit där jag är idag. Och Tack, alla mina änglar, ni vet att ni har vingar, och glorior, så vackert skimrande änglar som håller mig i handen. Utan er skulle jag varken kunna gå eller andas.

 

Kommentera

Etikettmoln

