Vikten av Hälsan

 

 

Ironiskt. Mail från CityGross, veckans korterbjudande, Allevo måltidsdryck och OLW jätte chipspåsar i två pack. Snacka om att locka till att misslyckas. Båda erbjudandena.

Det finns inga quick-fix, att gå ned på en sopp/dryck/ersättnings diet fungerar inte i längden, spelar ingen roll vilket märke, det slutar ändå med viktuppgång. (Dock kan dessa produkter vara jätte bra av vissa märken med bra innehåll för sådana som gjort magsäcksoperationer och behöver få i sig näring i liten mängd men inte för en Svensson). Det blir en svält diet, kroppen skriker efter näring och när den väl får det, suger den åt sig allt, eller så blir Du så hungrig av dessa att du äter fel saker. Istället för att se över hela måltidssituationen, och din tallrik, och din rörelse i vardagen istället. Jag har sett många sådana ”tabbar”. Och de är undermåliga ingredienser i dessa också, mycket tillsatser, sådant som blir fettlagrande i levern istället, spännande och se resultatet av det sedan. Ungefär lika som med chipsen, dock lagras det på andra ställen med. Kom en ny forskningsrapport idag om läsk och fettlever, det är inte bara alkohol och paracetamol som ger skador på levern.

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article1597549/Lask-gor-levern-sjukligt-fet.html

Var första vardagen på det nya året idag ju, och på gymmet var det en del nytt folk och sådana som brukar komma vid ”nystarts”perioder. De håller till februari/Mars för att sedan försvinna fram till Maj och badsäsongen närmar sig, sedan är de borta vid Juni och tillbaka efter semestern. De går ut hårt, ledsnar eller drar på sig någon förkylning och kommer inte i gång. De går på sådant som inte de tycker är roligt. Ta med dig sambon och prova på badminton en gång i veckan, eller du och din nio åriga son kanske kan spela medans dottern rider och mannen är och simmar. Det viktigaste är att det blir gjort och det blir det om man tycker det är roligt och som vanligt, ta det i små steg.

Hörde ett nyårslöfte idag då jag gick till jobbet, en radiopratare(okej, vid namn Larry Forsberg, P4 Gävleborg, om ni är nyfiken) som är väldigt förtjust i godis, äter tydligen ferraribilar till frukost, skulle börja med att äta en frukt om dagen, det var stort för honom. Kanon idé. Ett litet steg som kan bli större om han upptäcker vad gott det är med frukt. (Undra om han vet vad det är för läskigheter i en ferraribil, den röda färgen och det geleaktiga… =Löss och gris)

Gjorde beställning på lite inspirationsböcker igår, Fredrik Paulun´s nya LCHQ bl.a. ska bli spännande, var på väg att missa min klippningstid i fredags då jag fastnade med den boken inne på Bokia. Var inte så mycket recept utan mycket text, inspiration, tips och råd. Hur han gjort, vad han testat, kommit med för slutsatser. Och ja, det ska bli en läsupplevelse, lovar att en recension kommer då jag läst den, för den kommer nog sträckläsas. Han har talets gåva och en låga av att vilja lära ut, dela med sig av sina kunskaper. Dock gjorde jag en fasansfull upptäckt då jag surfade runt på Bokus, vad LCHF böcker det finns, rena kokböcker, det skrämmer mig. Okej vissa kanske går ned, men som jag skrivit tidigare, vad händer i ådrorna och med hjärnan?! Läste i en hälsotidning jag fick i veckan om att utesluta kolhydrater (frukt, grönsaker, fullkorn) vilka risker det medför. Ja, att blodfetterna ökar är inte förvånande, och risken för inflammationer är inte heller förvånande då det är så mycket nyttigheter i frukt/grönsaker/fullkorn som gör att kroppen håller sig frisk och klarar av att ta hand om infektioner som kommer. Risken för tarmcancer då, jo allt kött som man ska äta, dessutom är det inte bra ur klimatsynpunkt heller men ja folk går ju på detta men alla får prova, dock ska man vara medveten även här om riskerna det medför.

A och O enligt Fröken Loo… PLANERING, MEDVETENHET, VÅGA PROVA och MISSLYCKAS i KÖKET, HITTA DITT SÄTT ATT FÅ IN MER RÖRELSE I VARDAGEN. Och SMÅ steg blir en STOR förändring i slutändan.

Jag vet att det går men att det tar tid och att det går upp och ned

Med och motgångar kommer alltid

Kommentarer till: "Och så har nyårslöftena kommit" (4)

  1. Så sant såååå……
    I veckotidningar har dom bantningstips på ena sidan o kakrecept på nästa uppslag!!
    Ha en bra dag!!

    • Tack! Ja det är pinsamt. Och det väcker många tankar hos mig. Jag ”går igång” på sådan reklam och uppslag. Får hjärnan att arbeta på högvarv. Ha en bra dag själv.

  2. Du är bara så bra..Fortsätt riv hinder för din framgång..Bästa vän..Kram Mia på Levdittliv..

    • Fantastiska Du… Tack för allt stöd du ger, och för att du matar mig med energi. Du inspirerar mig. Och får mig att orka ta fler steg
      men utan din hand i min, skulle jag inte kunna gå…

Kommentera

Etikettmoln

