Vikten av Hälsan

Något måste göras NU

Än en gång får jag tömma huvudet, det liksom blir så överfullt ibland jag läser små artiklar, debattinlägg eller hör något på radion som får huvudet att snurra.

Nu är det ju mest om alla nyårslöften. Läste en ledare i en morgontidning igår om den hotade folkhälsan, och här i länet är 55% av befolkningen feta och den tjej som skrivit ledaren hade tryckt på det här med friskvård på jobbet. Och det skapade tankar, det räcker inte med att ge en viss summa och säga till de anställda ”Friskvårdsbidrag”. Vissa kanske utnyttjar det bums, så som jag och Putte gör men många andra låter det bara ligga, eller köper ett träningskort som inte blir använt. Där har företaget mycket pengar att spara, både på sjuk personal och pengar som kastas i sjön. Se till att de blir använda, uppmuntra de anställda, kanske behöver även cheferna sporras till ett mer hälsosamt leverne. Det behövs göras något åt detta problem, det finns så mycket att vinna på att satsa på hälsan hos personalen, både den fysiska och den psykiska. Både meditation, kostrådgivning, massage och ren och skär militärträning kanske. Allt ryms i ramen av friskvård och det behöver inte ta lång tid. Tänk på all tid människor lägger ned framför datorn för att de inte orkar göra något, men gjorde det något, skulle de bli piggare och kanske orka ännu mer både på jobbet och hemma.

30-45 minuter om dagen, är vad som behövs, som hon skrev i tidningen igår, en rask promenad, lite cykling, simma, vattengymnastik, löpning. Saker man kan göra tillsammans, men det ska vara något DU tycker är roligt, inte grannen, sambon eller syskon. Då kommer DU inte göra det. Jag provade på gruppträning men jag gillar det inte, jag har inte den koordinationen, har blivit född med tre vänster fötter noll taktkänsla och ingen koordination så jag fixade det inte, kände mig felplacerad och tyckte det var pest och pina men i gymmet får jag vara som jag är och göra det jag vill, har nu hittat olika gruppträningsformer där det bara är pang-på och svetten rinner, det passar mig och jag ÄLSKAR det. Putte har gymmet och lagidrotter. Jag är bollrädd så jag skulle ALDRIG gå ut på en fotbollsplan. Utan det är så att DU måste tycka det är roligt men att prova på nya saker är inte fel, utan det kan vara just DIN grej du hittar då men känn efter från början. Sen har många träningsanläggningar så att du kan prova på en gång gratis så du inte behöver köpa kort på en gång, vilket är toppen. För att ha ett träningskort är en sak men att verkligen använda det är en annan. Och alla dessa gym som kör på autogiro, och hur många som har ett sådant kort i plånboken utan att det används vet jag inte men det är många, och vips så försvinner det 200-400 kr i månaden helt i onödan, slå ut det på ett år.

Arbetsplatserna kan sporra de anställda med små tävlingar, workshops, föreläsningar, kurser och mässor för att de ska vilja bli mer medvetna. Och där vill JAG komma in. Både med inspiration till en grönare matlåda och en bättre planering i vardagsmaten. Kanske komma någon lunch med olika grönsakstillbehör till deras medhavda lunch, om de nu har lunch med sig. Många kör nog ute-lunchen eller dom där ”härliga” lådorna med färdigmat som jag skrivit om tidigare.

Fick höra ett argument igår angående Billys och Gorbys, det var så billig mat och lätt att tillaga ”Ja men är det gott då?” frågade jag, ”Nej men det är billigt”. VA?! Ska inte mat vara gott? Och billigt tror jag inte att det är. Hur svårt är det att göra sina egna piroger om man vill ha det? En deg och en köttfärs/kycklingröra. Perfekt att ha i frysen men inte av märket Gorbys.  Vill man ha pizza, baka din egen, lägg på det du önskar, koka en tomatsås, gör en rejäl sats, frys in i små burkar, perfekt att ha på lut och passar till så mycket. Mycket passar på en pizza, och blir bra mycket bättre att göra själv.  Sedan servera en kålsallad till som ALLTID kan finnas i kylen så har kan DU alltid ha grönsaker till maten. Håller i ca. 5 dagar utan problem. Koka en lag med vinäger, olja, lite honung och någon ört eller vitlök.

Om cheferna skulle inse vad FRISKVÅRD är viktigt för arbetsplatsen, de anställda blir friskare, gladare och piggare. Orkar mer på arbetet och hemma! Och något MÅSTE göras NU. Siffrorna är skrämmande och ett nytt år står för dörren, så nu till alla chefer, SATSA på DIN personal genom ett gediget FRISKVÅRDSARBETE, och släng inte ”bara” åt dem en summa friskvårdspengar, sporra, hjälp och inspirera dem! Kanske sluta med ”Fredags-fika” och ”Onsdags-Bulle” och satsa på Fruktkorg, salladsbeställning till lunchlådorna och möten ute på promenad.

Kommentera

Etikettmoln

