Vikten av Hälsan

Surdegsbak och saffransdoft

Jag lovade er igår, att jag skulle undersöka färdigmaten lite närmre, tyvärr har inget labb hört av sig, men ja, jag gav mig ut på en liten veckohandling med en vän igår efter jobbet och medans hon strosade runt och försökte komma på saker att äta, då jag redan var klar efter min planering( som är A och O) så besökte jag frysdisken.

Studerade lite olika lådor. Ja de såg inte ens aptitliga ut, det enda jag kan säga är att min pappa säkert skulle ha varit arbetslös vid detta lag om inte alla dessa förpackningar skulle ha platsbelagda förpackningsinsidor. För många sorter fanns det, denna vecka var det 5 för 99:- av familjen dafgård. Och ja, deras skinkschnitzel, 20% fläskkött, visserligen av de totala 100% skulle det vara klyftpotatis och sås också. Innehållsförteckningen på dessa lådor såg ut som en uppstaplad fin handlingslista, det enda som stod med procent innehåll var på schnitzelnskött. Hittade en kyckling och pasta rätt, där kolhydrat innehållet var dryga 50% och proteinet låg på ca 15, sen resten fett. Vilken fördelning.

Sen spatserade jag vidare till dom där ”köttbullarna”, jag förundras över vad de petar i, studerade inte de kylda, utan bara det frysta, den dag jag går igenom kylen och frysen, den dag behöver jag få betalt för det kommer ta tid. Hur jag nu kom in på denna färdigmat, jo jag har ju börjat bläddra i mina små böcker igen efter att ha hängt över matte och naturböcker hela hösten, så befriande och få känna lågan matas på med energi, från er mina läsare, människor runt mig, och från mig själv faktiskt. Men fortsatt med köttbullarna, köttarom, i köttbullar? Fortfarande, år efter att äkta vara och hemlige kocken kom ut med detta, så är det fortfarande en ingrediens. Köttprocenten, ja den låg på mellan 55% till 69% på de jag tittade på. Sedan var det bindemedel, ja mitt bindemedel är ägg och ströbröd, men det saknades i många, den billigaste hade dock dessa som ingredienser. Konstigt nog, men då var det lite annat där i med. Nej, gör egna bullar, stek i ugnen, så slipper ni passa så noga, och mindre stek os i gardinerna, men fortfarande hemma gjorda, och du får doften av stekta köttbullar, inte något som luktar som hundmat och friterats i palmolja eller så.

400 g köttfärs, 1 ägg, lite vatten, 1-2 msk havregryn eller strödbröd, 1 liten lök, salt och peppar. Svårt? Nej.

Sedan, till mitt område. Fisken. Tänka sig. Fiskgratäng. Får det heta så, fiskinnehåll, 20%, och då alaska pollock. ”Fiskgratäng med dillsås”, stod det på, sedan mos spritsat runt. Gräddpulver, smörarom, citronarom… 0,2% dill. Otroligt spännande läsning. ”Dillsås med spår av fisk”, ja så kanske de kan döpa om den.

Är lucia idag, och jag är ledig, en uppmaning till alla er som köper era lussebullar denna dag, fråga bagaren om det är äkta saffran i, eller om det är spår av saffran och färgat med gurkmeja. Som visserligen är en läkande krydda, men inget som ska vara i äkta lussebullar! Hälsa dem det från Fröken Loo!

Jag själv har vaknat tidigt denna luciamorgon, älsklingen slog på luciatv då han klev upp så på sätt och vis fick man bli lusse-väckt, dock inte av Putte med stjärngossestrut. Blev lite terapiarbete efter min morgonpromenad, min surdeg var mogen så slängde ihop en deg, med äpple, mandel och tranbär. Doftar underbart här nu när den gräddas. Förberett dagens lunch med, blir blandade rotfrukter med saffran som får ugnsbakas med sej under folie i ugnen, lite juldoftande lunch.

Medans min vän spatserade runt som jag skrev igår, så hade jag struktur på vad jag skulle ha, det krävs övning för planering. Och lite av vad jag packade upp, kesella och ägg är något som räddar mellanmål och kvällsmat, ägg är ju ypprligt livsmedel som jag så många gånger påpekat. Sen alla dessa härliga grönsaker. Min lilla last, kaffe, var på extra pris denna vecka, och nej, det är inte farligt med kaffe, dock kan man se över vad man har till kaffet, och i kaffet. Standardmjölk, byt till lättmjölk, uteslut sockret. Måste du alltid ha något att knapra på till ditt kaffe? Ja, jag bytte mina kakor med en osötad fullkornsskorpa, idag skulle jag säkert baka dem själv, men behovet av att ha något till kaffet har försvunnit.

Sen med all denna frukt önskar jag er en trevlig lucia

Kommentera

Etikettmoln

