Vikten av Hälsan

Dyrt med nyttigt?

 

 

Oj, tisdagkväll, dagarna i ensamheten har rusat iväg. Sambon är ju borta på steg på i sin PT-utbildning, så spännande att höra hans historier, vad han lär sig och kommer på nya insikter i både vår träning och i kroppen i stort. Härligt. Jag hoppas fler får chansen att ta del av den kunskap och erfarenhet han har.

 

Fick en kommentar på mitt förra inlägg från en tjej som tyckte att jag skulle skriva om alternativ till den ”dyra” mat jag föreslår, att nyttig mat är dyrt och därför faller många redan där.

Ja, visst ibland kanske mina tips kan sväva iväg men kommer man in i tänket som jag har så blir det inte kostsamt. Jag handlar vid extra pris, nedsatta varor med kort datum som går att frysa in eller tillaga på en gång. Vi spanar i veckans reklamblad efter kampanjer, och planerar maten efter det. Visst vi är två, och inga barn, vi kostar på oss lite ibland, som grönsaker från ”Bondens marknad” och min sambo köper kött från bönderna, vi köper fisk från fiskgubbarna men där är de billigare och så mycket trevligare än paketerat i fiskdisken. Fast nog köper vi fryst sej, odlad lax och så med.

 

Denna vecka har Coop/Konsum halva priset på mängder av frukt och grönt. Päron 9.95 kg, satsumas för samma pris, avocado för 3.95 st är bara några exempel. Alla kanske inte har möjlighet att gå till olika butiker men alla butiker har några kampanjer varje vecka och då inte bara färdigmat och sötsaker.

 

Som alltid, man får det man betalar för, billigt är inte bäst, så är det, en billig kycklingfilé kan kännas stor i påsen, men vid tillagning, har den krympt till hälften, och varför? Jo du har betalat för både vatten och glukos som sprutats in för att ge volym, vilket leder till en torr och mindre kyckling då den är klar, och du kanske måste äta två.

 

Att köpa smaksatta filer/yoghurtar är oftast dyrare än en naturell, och dessa är det tillsatt socker i. Därav bättre att smaksätta själv men frysta bär, jordgubbar från frysdisken är inte dyra, och än bättre om du köpt/odlat/plockat under sommaren och fryst in själv. Yoghurt med kanel och äpple smakar ljuvligt, och kanel är dessutom inflamationshämande, blodsockersänkande och lugnande för magen.

Frysta grönsaker håller längre än färska, och har samma näring som färskt, du slipper slänga den där broccolin du köpte, utan har fryst i små buketter som du bara låter tina lite lätt. IcaMaxi säljer två påsar á 800g för 35 kr, ibland för 25. Gissa vad vi alltid har i frysen? Spenat är en kanongrönsak att ha i frysen, både som blad och som hackad. Underbart till fisk, eller till kyckling/fläskkött.

 

Ost, riv det som inte går att hyvla, frys in. Tycker du om mögelost, får du bitar över efter en ostbricka, går bra att frysa om du ska ha i mat. Lyxa till en pastasås mitt i veckan med lite smulad grönmögel.

Stapelvaror i skafferiet, håll koll på innehållet bara. Abbas makrill innehåller både salt och socker, dessutom dyr medans ICA’s innehåller bara salt. Försök att läsa på det du köper, korta lätt förstårliga innehåll. Torra linser/bönor som du blötlägger och kokar själv, gör stor kok och frys in i mindre förpackningar. En påse med 600 g kikärtor kan kosta runt 12-15 kr, och ger mååånga portioner kokta, som du kan ha i sallader, göra biffar av. En liten burk på 400 g, som dessutom är mjöliga och smaklösa, kostar runt 15 kr.

Det billigaste du kan äta till frukost, havregrynsgröt. Nyttigt och gott, du kan variera den i oändlighet. Tillsätt rivet eller tärnat äpple, strö på kanel. Du kan ha i lite nötter eller frön då du kokar. Skivad banan är gott i. Blåbär och hallon. Och du kan faktiskt äta det som kvällsmål också, dock ej så ofta. Lagad mat är ju alltid bäst.

 

Ja då jag ändå är inne på det där med kvällsmat/mål så frågade samma tjej om vad man kan äta på kvällen om man inte vill laga mat. Ja, både jag och min sambo kan äta lite ”lättare” eller så är det inte heller, men ”olagad” mat på kvällen. Då blir det yoghurt utblandat med kesella för att få upp proteininnehållet med lite frön och gryn, banan och äpple. Ibland blir det lite bär i. Självklart så är det ägg till. Sedan kan det även bli en smörgås, bakat på surdeg. Med mycket grönsaker. Både groddar, tomat, gurka, lök, paprika, avocado, lite bladsallad. Sedan kan jag ha lite ost på min eller min sambo kan ha något som rostbiff eller kalkon. Då man ska se till att kolhydratmängden ska vara mindre på kvällen än under dagen.

Müsli/flingor, ja, ta de naturella gryn och frön du tycker om, rosta om du önskar i ugnen, dessa tider på året rostar jag med pepparkakskryddor. Doftar och smakar ljuvligt. Jag mixar ibland min favorit av risentas lösvikt, annars tar jag det som finns hemma, kokos, solrosfrön, havregryn och krossade linfrön.

Dock är ju alltid lagad mat bättre men vi brukar mysa till det med lite ”frukost” på kvällskvisten, lite hotellkänsla framför tv’n om kvällen speciellet om jag jobbat helg och gått miste om nyhetsmorgon på TV4.

 

Ska det vara bröd, se till att det inte är socker i det, om det är sådant tillsatt ska det vara enbart för jäsningens skull. Det ska vara hela korn och gjort på surdeg. Jag bakar alltid mitt eget. En liten surdeg som står på mogning och det är bra mycket billigare att baka sitt eget än att köpa något luftigt och ”degigt” bröd. Nej något att bita i, som mättar och håller blodsockret i schack.

Pålägg, ja mager ost är rikt på protein liksom ”fet” variant men det enda som dragits ned är fettprocenten, annars ägg är ju toppen. Mycket grönsaker, då kanske inte bara tomat och gurka, utan lite mer att tugga på.

 

Bry er inte om margarinet, smöret, utan det är vad ni har under smöret och på smöret som är det visentliga. Och hur många smörgåsar ni äter. Ät inte en middag klockan 18 och sedan macka och ägg klockan 21 om ni nu inte tränat där emellan då är det ypperligt. Är ni sugen vid 21 igen, ja är det rastlöshet eller är ni hungrig? Ta då någon frukt eller ett ägg.

 

Ja

 

Handla efter butikens kampanjer (använd din frys)

 

Planering är A och O

 

Säsong gäller vi grönsaker och frukt (Börjar finnas säsongsgudier hos butikerna nu)

Kommentarer till: "Dyrt med nyttigt?" (4)

  1. Tack så mycket för ditt utförliga svar, det uppskattas 🙂 Du fick mig att tänka lite annorlunda och jag ska försöka använda dina tips i vardagen.

    Din blogg gillas stort!

    • Hej Anna. Oj, tack för din respons. Har du fler frågor och önskemål är det bara att du hör av dig. det glädjer mig då jag läser dina ord och de matar min låga med mer energi. Tack. Och det är bara roligt om du kan använda de som tipsen jag kommer med. =)

  2. Kan man få din e-mail adress??

Kommentera

Etikettmoln

