Vikten av Hälsan

Fredagstips

Fredagsmys igen mina vänner, veckorna springer iväg som vanligt, och ny månad, snart slut på året. Och jag tänker inte ge upp hoppet, bra va?

 

Kanske lite små tips inför den stundanden fredagskvällen. Stressen inför jul hopar sig hos de flesta och det ska åkas hit på glöggfester, det är luciavaka, julklappshandlingar och släktmöten. Ni känner att ni inte hinner laga mat utan tar det ”snabba” vägen förbi pizzerian eller en hamburgerstället, då ni är på väg från affären.

Varför? Det kan faktiskt gå snabbare att laga något själv.

 

Gör en fräsch varm pasta sallad, med färsk spenat, vitlök, coctailtomater, broccoli, olivolja.

Koka pastan, fräs grönsakerna i lite olivolja, tillsätt lite vittvin om ni önskar, och blanda samman.

Och olika kombinationer som fungerar i detta är: Rökt lax, att blanda ned i pastan med grönsakerna blir riktigt bra snabbmat. Vill ni öka proteinet kan ni knäcka i något ägg med grönsakerna och röra runt så att det blir ”tillagat”.

För att få lite julsmak på denna pasta kan ni fräsa med lite saffran med grönsakerna, då saffranspriset gått ned för i år, så kan man kosta på sig denna underbara krydda lite extra.

Pastasalladen passar bra till mycket, både färsk och konserverad tonfisk, kyckling, rökt skinka, räkor. Ja, variationerna är oändliga. Brukar köpa ICA`s GottLiv´s färska fiberpasta då det ska bli lite extra ”lyx” och snabbt.

Något ni kan ha i kylen över helgen och ta fram då ni kommer hem med kurrande magar är en couscoussallad (eller bulgur). Blanda detta med roccula, tomat, champinjoner, apelsin, små blomkåls buketter och rödlök, krydda med någon god örtkrydda, eller om ni föredrar något mer hetta, rör ut lite sambal i kokvattnet.

Sedan kan ni marinera kycklingklubbor(drumsticks) och steka i ugnen, för att sedan svalna så ni har att gnaga på till. Då kan ni blanda, kanel, spiskummin, chili, salt, oregano och gnida in i kycklingen, skvätt på lite olja och in i ugnen.

Jag själv skulle ta den blandningen av kryddor och mixa ned med berlottibönor och ett ägg för att göra bönbiffar till.

Eller varför inte lite lax, med lite vitlök, citron, mango Chutney, sedan över med folie och in i ugnen.

Saker som håller sig i kylen och är utmärkt att äta kallt. Se till att ha några kokta ägg i kylen med, så kan ni ha det till om så önskas.

Såhär tänker vi ofta hemma hos oss, då det är sena träningar, lite plugg hit och dit. Och maten ska komma fort på plats, då är det förberedelser som gäller, och det är värt det. Men att komma in i det, kan ta tid, hitta tänket och våga prova.

 

Min sambo åker iväg imorgon, Lördag, igen på fortsättningen på sitt äventyr mot PT-licensen, spännande. Hjälpte honom igår med hans kostdagbok, han har erkänt att kost inte är hans bit i det hela men en sådan viktig bit i en god hälsa för så är det. Och en kombination av träning, kost och inre lugn och själslig ro är så viktig.

 

Kost, träning och massage blir en harmoni.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: