Vikten av Hälsan

Fredagsmys

Fredagsmys, ett ord som kommit in i Svenska akademinsordlista,

Vad kan ni nu ställa på bordet ikväll? Samla barnen eller vännerna och tillsammans gör ni lite små plock, lämna tacosen för en fredag gör lite medelhavsmeze och dröm er bort till sommarsemestern vid medelhavet och känn brisen i håret och solfrossan.

Grönsaksstavar av, gurka, paprika, morot, blomkål, det lilla klassiska men  oj så gott att knapra på. Prova även att skär vitkål i lite tunna klyftor, hyvla rödbetor och rotselleri tunt och lägg i kallt vatten, blir härligt krispiga.

Rosta bitar av paprika, aburgine, röd lök, vitlöksklyftor, några coctailtomater i ugnen, de ska bli lite små brännt, ta bort skalet på paprikan och aburginen, mixa allt sammans till en krämig dip.

Gör en härlig marinad av citron, olivolja, oregano, salt, peppar (vitlök även här om ni tycker om det) marinera kycklingklubbor och stek i ugnen. Den marinaden passar utmärkt till lax också, pensla en laxsida och häll på en skvätt vittvin, stek i ugnen under folie.

Önskar ni köttfärs, ja smaksätt en köttbullssmet med hackade oliver, vitlök och permesan. Annars kan ni ta pesto och smaksätta med, då behövs inget annat, men tänk på att den färdiga peston innehåller nötter om någon skulle vara allergisk. Då jag gör egen pesto använder jag solroskärnor eller mandel istället.

Fixa en pastasallad på fullkornspasta, soltorkade tomater, oliver, roccula, granatäppelkärnor, grovt riven morot.

Kanske en sallad med bulgur eller couscous smaksatt med saffran, med bladspenat, rödlök, delade coctailtomater, kapris och små broccolibuketter.

Fräs färska champinjoner lite lätt med rödvinsvänäger, basilika och grov malen svartpeppar.

Prova färska rödbetor, jag brukar skala dem först, sedan dela dem i mindre bitar, koka eller rosta dem med vitlök, timjan, citron, flingsalt låta dem svalna och sedan kan man tillsätta kokta röda linser och tärnat äpple eller fräs sockerbönor alternativt haricorts verts med smålök(eller om tycker om syltlök ta det) med rivet citronskal och persilja och blanda med de kokta rödbetorna.

Kanske vill ni ha lite haullomi till, den går utmärkt att steka, den är rätt salt i sig, men kan smaksättas med lite örter om man önskar.

Gör hummus på mixade kikärtor, går även att göra på frysta gröna ärtor, blir en härlig färg.

Tzatziki är ju så förföriskt gott, och kan ju göras både laktosfri eller vanlig beroende på vad ens mage klarar av.

Till detta kan ni servera bröden som kallas Libabröd, de finns både som fullkorn och på vittmjöl. Lite små sega, dra små bitar dippa, du kan även rosta dem i ugnen med lite olivolja.

Sätt ser sedan ned och plocka, njut. Sen kan ju även ställa fram små skålar med oliver, en bit fetaost, lite extra soltorkade tomater, lite naturellt rostade mandlar/frön eller som jag älskar rostade kikärtor.  Lite räkor passar också. En klassisk tomat och rödlökssallad med en god olivolja och lite balsamvinäger och de frukter som är i säsong nu, apelsiner, äpplen, päron och druvor.

Hoppas det smakar, och att tipsen kommer till användning.

 

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: