Vikten av Hälsan

Hur firar ni er pappa imorgon?

 Gremolatfylld strömming

Ja, tyvärr så kan jag inte vara nära min egen pappa imorgon

Då jag spenderar farsdag på jobbet, fick lämna över presenten till äldsta systeryster förra helgen men skulle jag ha haft möjligheten att fira, då hade jag gjort det med en härlig fiskbuffé med alla dess olika former och smaker.

 

Både kalla och varma fiskrätter, varför är människor så fega då det gäller att laga fisk? Fiskbiffar är lika tacksamt som köttfärsbiffar, bara att göra en kylskåpsrens och blanda ned. Kanske lite asiatiska smaker faller pappa i smaken, mixa lite lax och torsk, blanda i ett ägg, fin hackad chili, riven ingefära… Eller mixa rökt lax med torsk, behövs inte mycket mer smak där, kanske lite dill och gräslök. Pressad potatis, ärtor och broccoli, svårare än så behöver det inte vara.

 

En strömmingslåda, låt en tomatsås med vitt vin, dill, koka samman ca en timme, klipp bort ryggfenan/benet på strömmingen, fyll med hackade oliver som du blandat med rödlök, timjan och vitlök. Eller så fyller du dem med hackat ägg, kapris och rivet äpple.

 

Fylld rödspätta, det är något min pappa uppskattar riktigt mycket, förutom strömmingslådor då, och all annan fisk. Jag brukar fylla min rödspätta med ansjovis, äpple, purjolök och tomat. Sedan brukar jag slå över vitt vin, lite hackad dill, slå folie över formen och in i ugnen.

 

Färsk tonfisk, helt oslagbart, stek den medium, med olivolja, citron, lite vitlök, kanske lite färsk oregano, salt och grov malen svartpeppar. Servera med ugnsrostade rotfrukter, som sötpotatis, jordärtskockor, morot rödlök… Jag hade dragit ned både pumpa och rödbetor också med timjan, för det älskar min pappa.

 

Det lättaste av allt, lax, oändligt många varianter men den lättaste, en fin mitt bit, vitt vin, lite örter, salt, folie över, in i ugnen.

 

Var inte rädd för att tillaga fisk, det är inte svårt, och Ni får misslyckas, leta recept, prova er fram, försök äta fisk oftare, om ni äter en gång i månaden idag, försök en gång i veckan. Gillar ungarna fiskpinnar, gör egna. Panera med kokos, ströbröd, rågmjöl. Mycket bättre än de friterade panerade hopskrapet som Ni betalar dyra pengar för. Om ni äter fisk en gång i veckan, försök lägga till ännu en dag. Själv äter vi fisk minst ett mål om dagen och trivs bra med det, dock kan det bli makrill på burk ibland men det är gott, snabbt och nyttigt, rökt lax i olika dess former till sallad, och även tonfisk på burk dock väljer vi lite bättre kvalitet på tonfisk så vi slipper den finfördelade.

 

Så ut bland fiskdisken, florera er fram, och kör ni fast, funderar, undrar och vill ha hjälp.

 

Ring Fröken Loo, jag står här med lösningar och recept, på era fiskbekymmer.

 

Lax med rotfrukter och dillvinägrett

Kommentera

Etikettmoln

