Vikten av Hälsan

Några små frukosttips

 

Smoothie med solroskärnor

  • Portioner: 4

 

 

  1. Skala apelsinerna och skär dem i bitar.
  2. Mixa jordgubbar, apelsiner och hallon med lite av yoghurten.Tillsätt sedan resten av yoghurten, och ev lite honung (om dina bär är lite syrliga),mixa ytterligare några sekunder.
  3. Häll upp i glas och strö på solroskärnor

 

Blåbärsmoothie

1 glas

 

  1. Lägg yoghurt, skalad banan och bär eller frukt i en mixer.
  2. Mixa till en slät smoothie. Servera genast.

 

 

 

Grahamsbörd med morötter (Det första grova brödet jag bakade själv)

(Receptet är från ICA)

Gör så här

  1. Koka upp vattnet i en kastrull eller i vattenkokare. Häll det kokande vattnet över grahamsmjölet i en bunke. Rör om och låt svalna till fingervarmt,37°C.
  2. Skala och riv morötterna fint på rivjärn eller matberedarens rivskiva. Smula ner jästen i det skållade grahamsmjölet och rör tills den löst sig. Tillsätt morötter, margarin eller olja, salt och vetemjölet. Arbeta ihop till en lös men smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
  3. Sätt ugnen på225°C.
  4. Stjälp upp degen i en väl smord långpanna, ca 30×40 cm (för 24 bitar). Platta ut den med mjölad hand. Nagga degen med en gaffel. Skär degen med en bakskrapa i 24 rutor (för 24 bitar). Doppa bakskrapan emellanåt i vetemjöl så att inte degen klibbar fast. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
  5. Grädda mitt i ugnen i ca 20 min. Låt brödet kallna på galler innan det bryts i rutor.

 

Gröt a´la Katrine

1 dlFiberhavregryn

0,5 dlDinkelflingor

2 msk Boveteflingor

1 msk krossade linfrön

½ Tärnat äpple

Salt

2,5 dlvatten

Blanda allt i en kastrull och låt koka några minuter. Servera med resterande av äpplet som du rivit grovt, strö på kanel och häll på den mjölk du kan använda.

 

Müsli

Ja, att köpa färdig müsli i påse kan verka otroligt bekvämt och bra men vad innehåller den? En massa konstigheter för det mesta, eller onödigt mycket socker. Då jag började göra min egen müsli hade inte Risenta kommit med sin lösviktsvariant utan jag köpte all dess olika gryn och frön i påsar för att sedan blanda ihop. Nu finns Risenta´s underbara bunkar lite här och var, plocka dina favoriter. Men se upp med all den torkade frukten, som tyvärr är sockrad, dels för att den ska hålla längre men också för att Vi är vana vid en otroligt söt smak. Det finns osockrade varianter, köp de istället, då torkad frukt är energirik ändå utan det extra sockret.

Du kan bara skaka påsen så har du din blandning eller rosta lite i ugnen, kanske vill du göra den egen crunch, skvätt då på lite vatten på dina frön/gryn innan du stoppar in dem i ugnen och rör om, ev kan du tillsätta lite naturell olja då med.

Jag brukar alltid tillsätta kanel eller än bättre pepparkakskryddor då jag rostar mina frön. Det doftar ljuvligt och smakar gudomligt i yoghurten.

Kommentera

Etikettmoln

